miercuri, 2 aprilie 2008

comparatie

probabil ca majoritatea ati citit "maitreyi" a lui eliade (daca nu...ar trebui sa o faceti). printre altele...prezinta dragostea mistuitoare dintre o indianca si un alb. dupa cum prea bine stiti...albul este chiar eliade iar pustoaica a existat pe bune si s-a numit maitreyi devi (din cate imi amintesc a murit). la un moment dat, mai batran si impacat cu soarta, eliade a scris aceasta carte ca un tribut indiei si iubirii pe care i-a purtat-o fatucii. femeia (crescuse intre timp) a auzit de aceasta carte (nu a citit-o dar a auzit cum ca eliade sustine ca ea se ducea noaptea la el in camera pt treburi rusinoase) asa ca s-a crizat si a scris si ea o carte: "dragostea nu moare". tinand cont ca mi-a placut maitreyi la nebunie, m-am gandit sa citesc si versiunea ei. adica...de cate ori se intampla sa gasesti o carte scrisa dupa o poveste reala si apoi raspunsul si viziunea celuilalt personaj? am fost dezamagita...crunt dezamagita... de ce ai face asa ceva? de ce sa incerci sa te scuzi si sa strici o poveste de dragoste uluitoare doar ca sa spui lumii ca de fapt tu ai fost virgina cand te-ai maritat? de ce? cartea aia era o impletire intre fantezie si fapte reale...erau si exagerari...era, pana la urma urmei, o poveste de dragoste. de ce sa vii tu, maitreyi devi, si sa te apuci sa spui ca de fapt pasiunea parca nu a fost atat de mare, ca de fapt nu au fost saruturi, ca de fapt nu au fost nopti in care te furisai in camera lui, pentru ca tu esti o indianca get-beget si niciodata nu te-ai da cuiva care nu e sotul tau?

cand am luat cartea am crezut ca va fi o completare la povestea lui eliade...nici un moment nu mi-am inchipuit ca ma va lasa cu un gust atat de amar. e doar o incercare fada de a explica niste chestii intamplate cu 40 de ani in urma. si dint punct de vedere literar, nici nu se poate compara cu eliade. cand citesti maitreyi simti pasiunea...simti iubirea...simti durerea...vezi india...intelegi iubirea. cand citesti dragostea nu moare...nu simti nimic.

de ce oare iubirea da aripi unora iar pe altii ii lasa sa se afunde in mediocritate? de ce iubirea trebuie explicata? de ce sunt necesare justificari? iubirea se simte...se exagereaza...iubirea inseamna pasiune si fantezie...iubirea e mai presus de prejudecati si conceptii...

Niciun comentariu: