joi, 1 mai 2008

1 mai...

postul asta nu are nici o legatura cu 1 mai si ce simbolizeaza ziua asta, va anunt de pe acum. desi as putea scrie pagini intregi despre stereotipuri si nevoi de a face chestii doar de dragul unui simbol. but then again, despre asta se poate scrie si de paste, si de craciun si de valentine's day...strategii de marketing and shit.
ca sa nu ma las dusa de val...in fiecare ani, de 1 mai, in ultimii 7 sau 8 ani, ma gandesc la proful meu de mate din liceu. cine a facut mihai viteazul si e din generatie mea au mai batran sigur il stie pe domnu' moraru: un barbat rotund (fara nici o exagerare), cu parul putin carunt (la cei 70 de ani ai lui se tinea tare bine), fara nici un dinte in gura (jur ca nu era nici unul...se vedeau doar gingiile), care fuma ca un turc si nu putea sa renunte la elevii lui. era pensionat de mult timp, dar ii placea sa p0redea. isi alegea el clasele, una din fiecare an, si facea si ore suplimentare (la care prezenta era obligatorie), si venea si bolnav, si cu entorse...orice pentru pasiunea lui putin dusa la extrem. a fost proful meu preferat din liceu, si pe acelasi loc cu profa de romana din generala (care m-a iubit ca pe fiica ei si sentimentul a fost reciproc).
proful asta, insa, avea o dorinta de a munci rar intalnita, si judeca foarte aspru cam tot in jurul lui (ca asa le sta bine oamenilor batrani). si avea el o vorba referitoare la 1 mai: daca e ziua muncii, atunci cum dracu de stam acasa? ar trebui sa muncim dublu, ca sa preamarim munca. si el chiar era convins de asta...daca l-ar fi lasat directorul, ar fi facut ore si de 1 mai. si toate zilele libere pe care le aveam (exceptand vacantele) erau recuperate. facea el pe dracu in 4 si gasea cate o clasa libera si ne chema la scoala. niciodata nu ne-a chemat in weekend...zilele alea erau sfinte. dar ne chema inainte sau dupa ore. si "meditatiile" cu el erau 4 ore intensive, fara pauza. si totusi era ok, pentru ca tot timpul facea cate o gluma si se lua de cineva, fara sa-l ofenseze prea tare. mie imi facuse neste versuri si mi le striga cu fiecare ocazie: "nita, nita fiara rea/ ce catashi in viata mea" (descoperise bestia din mine inaintea altora :P). si imi mai zicea o chestie (pe care i-a zis-o si lui tata din pacate): daca ar trebui sa se construiasca o statuie care sa personifice Lenea Invingatoare, pe mine ar trebui sa ma ia model. si imi repeta si asta mereu. cum ma vedea (in clasa, pe hol sau pe strada) imi spunea ca singura chestie mai mare decat inteligenta mea e lenea mea...si e cu muuuult mai mare.
imi amintesc ca ne daduse porecle aproape tuturor...din prima ora. si astea s-au pastrat pe parcursul celor 4 ani de liceu. si eu acum tot asa imi amintesc colegii. slava domnului, eu nu am avut porecle, dar aveam prin clasa mielu' (avea plete la prima ora si de atunci asa i-a ramas numele chiar daca s-a tuns), pisica (il chema vrabie :P), baba, bibi (sau muscodrom, pentru ca mereu avea o carare perfecta pe mijoc si parul dat cu gel), scărfăsel, capotzel etc. imi amintesc ca daca cineva nu-si facea tema sau facea prost la o lucrare devenea 'gutuie bearca'. si baietii mereu au fost 'porci', dar fetele erau 'poarce' (ca 'scroafa' suna prea urat :P).
de multe ori ne povestea de fosti elevi...si avea ce povesti. de-a lungul anilor a avut o gramada de elevi care au ajuns la facultati pe afara, dar nu orice facultati, si cu bursa de fiecare data. elevul lui all time favorite ajunsese la harvard, si a mai fost si sef de promotie in fiecare an. saracu' domn moraru...asta incerca sa faca si cu mine, dar lenea mea si aversiunea fata de matematica nu preau au fost in favoarea lui. si totusi, se chinuia cu o pasiune demna de o cauza mai buna.
cateodata stau si ma gandesc la el, si mi se face asa un dor de el, si imi dau lacrimile. dumnezeu sa-l odihneasca...merita si el

Un comentariu:

Gaelex spunea...

Eu am facut acum niste ani tot Mihai Viteazu, dar l-am avut la matematica pe Radu Eugen. Era exigent cu noi si ne punea la munca.
Mi-aduc insa aminte de profesorul nostru de latina, care la fiecare ora ne spunea ca trebuie sa se decedeze si el, ca sa fie perfecta nevasta'sa pentru ca o femeie nu e perfecta pana nu e vaduva. Ca el se duce la librarie si cere roseala, pentru ca cerneala e doar neagra. Si multe altele...
Cred ca s-a dus inainte sa terminam noi liceul.